2010.11.25.
15:53

Írta: GrínTím

Erőszakos zöldítés?

Immár mindenki elismeri, hogy csökkenteni kell a városi autóhasználatot. Ehhez javítani kell a közösségi közlekedést, a kerékpározást és fejleszteni az ezeket kiegészítő olyan szolgáltatásokat is, mint az autómegosztás, a telekocsi és a taxi. Vannak ugyanis olyan helyzetek, amikor a tömegközlekedés önmagában nem elegendő: például valahova nagyon gyorsan vagy sok csomaggal kell eljutni, esetleg a megközelíthetőség nehézkes busszal vagy villamossal, netán az alkalom kíván meg egy „elegánsabb” megjelenési módot. Ilyen esetekre a taxi az egyik legalkalmasabb közlekedési eszköz. A taxihasználat sok esetben jóval gazdaságosabb lehet, mint az autótartás, ráadásul több környezeti és társadalmi előnye is van. Egy taxi sok autót helyettesíthet, így csökken a gépjárművek által elfoglalt hely, kevesebb lesz a dugó és több szabad parkolóhely áll rendelkezésre. Sokszor elég egy irányba menni taxival, hiszen például egy esti programra elmehetünk tömegközlekedéssel, így csak visszafelé szükséges a taxi, amikor már nincs megfelelő tömegközlekedés. A taxizás ésszerűbb autóhasználatra késztet, hiszen a saját gépkocsi esetén az emberek kevésbé gondolják át, mikor is érdemes valóban használni azt. 

Budapesten az összes személygépkocsi alig több mint fél százalékát teszik ki a taxik (a mintegy 900 000 autóból mindössze 5500). Ugyanakkor egy átlagos taxi évente 73 ezer kilométert fut, vagyis hatszor annyit, mint egy átlagos gépkocsi. Ezért sokkal egyszerűbb és egyúttal sokkal hatékonyabb a taxikat korszerűbb, kevésbé környezetszennyező típusokra cserélni, mint általában az egyéb autókat. Ezért a Levegő Munkacsoport üdvözli a Green TAXI megalakulását és a mai sajtótájékoztatóján bejelentett előremutató kezdeményezését, miszerint a társaság kizárólag EURO V-ös normának megfelelő gépkocsikat üzemeltet, a későbbiekben pedig elektromos autókat fog beszerezni.

Ebből az alkalomból a Levegő Munkacsoport sürgeti, hogy a kormány 2012-től csak olyan taxik üzemeltetését engedélyezze, amelyek megfelelnek az EURO V-ös vagy annál jobb normának. Egyúttal szorgalmazza azt is, hogy a jelenleginél jóval nagyobb mértékben differenciálja a gépjárműadót és a regisztrációs adót, elősegítendő a korszerűbb gépkocsi-állomány kialakítását.

 

 

Szólj hozzá!

Címkék: autó taxi levegő green elektromos munkacsoport euro v

A bejegyzés trackback címe:

https://grintim.blog.hu/api/trackback/id/tr402472538

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.