2010.09.17.
08:09

Írta: GrínTím

Döbbenetes számok: óriás tengerjáró hajók – óriás környezetszennyezés

Az ökoturizmusként is hirdetett tengeri utazások hihetetlenül sok szemetet termelnek. A legutóbbi felmérések szerint, egy hatalmas tengerjáró utasai egy napi átlagos “termése”:

1 tonna szemét

80 ezer liter szennyviz

650 ezer liter folyóvíz (zuhany, mosás, mosogatás)

12 kiló elektronikus és kémiai hulladék (elemek, izzók, gyógyszerek)

25 ezer liter olajszennyezett víz

utasonként 4 műanyag palack, ami például a Carnival Spirit esetében összesen napi 8500 palackot jelent.

A jelenlegi legnagyobb óceánjáróról itt nézhet meg részletes képes beszámolót.

 

59 komment

Címkék: tenger környezetszennyezés hajó szennyezés cruiser carnival tengerjáró spirir

A bejegyzés trackback címe:

https://grintim.blog.hu/api/trackback/id/tr252302459

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

csizáj 2010.09.17. 22:26:06

Mert hogyha ezek az emberek nem a hajón lennének éppen, akkor biztos fát ültetnének.

ave 2010.09.17. 22:53:26

Pont ezt akartam irni en is.
Ha az ember otthon van, akkor is szemetel, palackot hasznal, ruhat most es zuhanyzozik.

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2010.09.17. 23:19:05

arra is kitérhetne a poszt, hogy a hajótársaságok mennyi erőforrást fordítanak a környezetvédelemre - no nem angyaljóságból, hanem hogy a trendet meglovagolva több bevételhez jussanak a környezettudatos utasok zsebéből, de mindegy is. Pl. a szennyvizet majdhogynem ivóvíz tisztaságúra tisztítják, mielőtt kiengednék a tengerbe, a szelektált hulladékot visszaviszik a szárazföldi feldolgozókba, egyes kikötőkben saját erőművet építettek, hogy a pihenő hajó ne eregessen füstöt a kikötőváros levegőjébe. Pont a posztban említett Carneval Cruises a törvényes előírásoknál sokkal többet tesz a szennyvíz- és hulladékkezelés terén.

Nem védem ezeket, de azért jó lenne tárgyilagos posztot írni.

Kniight 2010.09.17. 23:20:31

A világ 15 legnagyobb teherhajója annyi szennyezőanyagot bocsát ki egy évben, mit a világ összes autója egy évben.
en.wikipedia.org/wiki/Ship_pollution

behajózott 2010.09.17. 23:23:54

Akiknek van pénze ilyen hajózásra azok nagyon sok szemetet termelnek. Még a szárazföldön is! Egy ilyen hajón ki van nyalva a seggük még jobban és mindent azonnal cserélni meg tisztítani kell utánuk. Nyaralni mennek oda ami még több szeméttel jár! Hiába raknak tisztító gépeket a hajóra az csak reklám. A bevétel mindenek felett!!!

Rwindx 2010.09.18. 00:29:01

Engem sokkal jobban érdekelne inkább hogy milyen üzemanyagot használnak.

Zsola777 2010.09.18. 00:56:03

@Rwindx: Gázolajat, mi mást? Japánban pl. azért minden belpiacos autó benzines, mert a gázolaj kell a hajóknak.

pernahajder Campbell 2010.09.18. 01:31:47

@Rwindx: Vagy pakura, vagy gázolaj. Nem atom.

Gera 2010.09.18. 03:40:15

@Kniight: Ez csak az SOx-re igaz, amúgy messze nem.

magyar bucó 2010.09.18. 06:32:32

Ezek az emberek a hajón (koncentráltan, kezelhetően) kevesebbet szennyeznek, mintha otthon lennének.

Miklas 2010.09.18. 06:53:40

Ezek a hajok (teherhajok is) nehezolajjal üzemelnek, ami nem dizel.

Lúdtalp 2010.09.18. 07:04:55

Tiltsuk be mindet! Ez úgyis a tehetősek szórakozása.

L2007 2010.09.18. 07:26:36

@Kniight: És ha ugyanazt az árumennyiséget nem hajókkal, hanem autókkal szállítanák, az szerinted mennyi szennyezéssel járna?

nikk rivers 2010.09.18. 07:49:00

érdekes poszt.
szól valamiről?

sajtosbrokkoli · http://kajapiazongora.blog.hu/ 2010.09.18. 08:16:03

Én csak azt szeretném kérdezni, hogy ha otthon maradnak, akkor nem fürdenek tiszta vízben? nem világítanak? nem használják az autóikat, nem esznek, és nem termelnek szemetet ugye?
Sőt szelektíven gyűjtik azt, a vizet a tengerből nyerik, tisztítják, használják, majd újra tisztítják, és visszaengedik ahogy ezeken a hajókon. Valamint a maradék élelmiszerhulladékot szintén a kert végébe viszik a csirkéknek, meg a komposztba, ahogy ezt a hajón teszik, csak a vízbe, ami táplálék a halaknak, illetve lebontják tengeri ökoszisztéma részeként, az erre szakosodott élő lények.
Kiváncsi lennék, hogy grín tín elgondolkozott e már azon, hogy mennyivel több kárt okoznak környezetüknek a tudattalaan ostoba szemetelő városlakók, mint ezek a szigorú szabályokat mindig betartó folyamatosan ellenőrzőtt úszó városkák.

hej de felbosszantott ez kora reggel

BKV reszelő 2010.09.18. 08:23:41

@Réka ‎: Ez melyik mesekönyvben volt?

Bárzongorista · http://www.pecsibalazs.hu 2010.09.18. 09:38:37

Ez a poszt erősen hangulatkeltő és valószínűleg egy olyan ember írta, akinek fogalma sincs a témáról.

Először is, ezt a mennyiséget el kellene osztani az utazók számával. amely 3000 és 5000 között változik, általában egyharmad-kétharmad az arány a személyzet és az utasok között.

A hajón MINDENT szelektíven gyűjtenek, amit a szárazföldön nem lehet elmondani. Kevés dologért rúgnak ki egy ilyen munkahelyről, de az egyik az, ha valamit a vízbe dobsz.

Ezek az óceánjárók mind nehézolajjal mennek, ami nem azonos a dízellel. A nehézolaj a kőaljipar egyik "maradéka"Az állaga valahol a bitumen környékén van, melegítik és akkor lesz annyira folyékony, hogy fel lehessen használni. Olajat a vízbe nem enged.

Rettenetes mennyiségű üzemanyagot használ el (óránként 4-10 tonna nehézolaj), de ezért ezt a sok embert ellátja az élet minden területéhez szükséges energiával. Villany, melegvíz, liftek, konyhák, légkondicionálás stb.

Igen, nagyon sokat takarítanak, de ezt nem csak a luxus miatt. Ahol ennyi ember van összezárva, ott a higiénét a maximumig kell fokozni, mert könnyen kitör egy járvány. És a tűz után attól félnek a legjobban.

Szerintem utaskilométerre levetítve nem a legrosszabb a helyzet.

bda 2010.09.18. 09:58:54

Szerintem ez a környezet védelem egy álszent dolog. Kíváncsi lennék, hogy hány környezetvédő mos patak parton, világít gyertyával, közlekedik gyalog esetleg biciklivel, kergeti dárdával a szarvast, bogyókat gyűjtöget stb.
A környezet szennyezés modern civilizáció hozadéka, olyan mint az adó senki sem tud alóla kibújni.
Akinek nem tetszik az csatlakozzon valamelyik bennszülött törzshöz.

Roy 2010.09.18. 11:24:29

T Posztoló!
Mielőtt ilyen baromságot leírsz, először tájékozódj.
Ezeken a hajókon minden szemetet szelektíven gyűjtik. Amikor vége a hajóútnak, ezeket a szelektíven gyüjtööt hulladékot elszállítják a megfelelő helyekre. Ami a szennyvizet illeti, ezeket alapos tisztítás után juttatják a tengerbe.
Amennyiben nézted volna a national geographic erről szóló adásait, akkor fel sem merült volna nálad ez a probléma.

Sieg 2010.09.18. 11:27:32

Mondjunk nagy számokat, arra rá lehet hördülni, attól eltátja a száját a nép. Itt is bevált (?).

Ha elosztjuk az utasok számával, már nem olyan döbbenetes, ugye? Viszont pont az érdekesebb részéről, mármint hogy mennyi üzemanyagot fogyaszt, arról nincs szó. Gondolom az nem olyan bulvár-kompatibilis.

@Kniight: az csak a kénoxidok kibocsátására értendő, szóval messze nem a teljes kép. De azért elég durva.

Poll 2010.09.18. 11:32:55

óriás tengerjáró hajók – óriás környezetszennyezés
... óriás öngól

vajdasagi 2010.09.18. 12:07:13

Én is ugyanazt akartam először mondani, mint az előttem szólók többsége, hogy ez egy hülyeség.

De lévén, hogy ezt már kivesézték igen alaposan, én szélesíteném a témát:

A környezetszennyezés egy valós és komoly probléma. És mindig, amikor felmerül egy ilyen, akkor mindenféle áltudósok és kuruzslók jönnek, és bombasztikus mondásaikkal inkább csak ártanak a célnak, mintsem használnának. Hát ilyen a GreenPeace akcióinak a többsége mostanság (sajnos) és ilyen ez a cikk is. Ezek a hamisan hangzó kezdeményezések azután elfordítanak sokunkat az ügytől - amely egyébként szent kellene hogy legyen.

Kedves GrínTím: akkor fogod majd az egyébként nemes célt jól szolgálni, ha valós problémákra vetődsz, és előtte jó alaposan tanulmányozod a téma minél több aspektusát. Mert így ez lesz belőle, ami itt történt.

Circus 2010.09.18. 12:33:09

Van némi közöm óriási tengerjáró hajókhoz, igaz nem ilyenekhez, hanem teherszállítókhoz.

Igen, cseszett sok üzemanyagot égetnek el, nagyon szennyezik a környezetet. Mindazonáltal, még mindig a személy- és teherszállítás leggazdaságosabb és legkevésbé környezetszennyező formája. Mindazonáltal hallottam és láttam olyan kísérleteket, hogy óriás vitorlákat próbálnak a hajókon telepíteni - lehet röhögni, marha drága a kiépítése, de jócskán spórol az üzemanyaggal az ilyen hibrid - ne felejtsük, ugyebár nem pár tízliter üzemanyagot égetnek százon...

Ezúton üdvözlöm azokat, akik zéró/aligemissziós járművekről vízionálnak, legyenek szívesek már utánanézni, hogy az elektromos energia, amely ezeket hajtja, az honna és miből ered? A környezetszennyezést exportáljuk vele a városokból - a természetbe.

www.Bisex.hu · http://www.bisex.hu/aff/99e46a59d4f8188eda373d36ecd8cc3a 2010.09.18. 12:38:06

egyszer voltam egy ilyen amerikai mogul hajóúton 14 napra. kibaszottul untam magam, annyi öregember volt, hogy az beszarás. semmi fiatal, vagy középkorú milf, akit meglehetett volna döngetni, csak csupa vénember.

GrínTím 2010.09.18. 12:44:49

az adatok az EPA (US Environmental Protection Agency) oldaláról származnak: water.epa.gov/polwaste/vwd/disch_assess.cfm

maxval bircaman balcán · http://www.bircahang.org 2010.09.18. 12:48:47

@behajózott:

"Akiknek van pénze ilyen hajózásra azok nagyon sok szemetet termelnek."

Nem igaz. A legkülönbözőbb árkategóriájú utak és jegyek vannak.

"A bevétel mindenek felett!!!"

Így helyes. Ezért fejlődik az emberiség.

David Bowman 2010.09.18. 12:50:19

A vízbe csak halakat, vagy halak nyers alkatrészeit szabad dobni. Tehát se csirkecsontot, se krumplihélyat, se szart, se semmit.

David Bowman 2010.09.18. 12:53:42

@David Bowman: Őőő..izé. Krumplihéjjat. Nem hélyát.

smartdrive 2010.09.18. 12:57:49

uramisten, micsoda manipulatív csúsztatás, összemosás

ezek 90 százaléka akkor is létrejönne, ha otthon ülnének hajókázás helyett

maxval bircaman balcán · http://www.bircahang.org 2010.09.18. 13:00:28

@smartdrive:

Nem a szerző a hibás. Egyszerűen a sötétzöld propaganda alapjában ilyen: 90 % hülyeséh + 10 % igaz tény csúsztatva.

osbutasagok.nolblog.hu/archives/2009/12/15/Egy_antiglobalista_naplojabol/

smartdrive 2010.09.18. 13:02:06

@Circus: "az elektromos energia, amely ezeket hajtja, az honna és miből ered? A környezetszennyezést exportáljuk vele a városokból - a természetbe."

csakhogy nem mindegy, hogy egy 30 százalékos hatásfokú benzinmotor, vagy egy 80 százalékos hatásfokú hőerőmű termeli meg

Martin Silenus 2010.09.18. 13:16:54

ez nevetseges.. ennyi ember ennyi szart termel, tok mindegy hol van. az egyetlen racionalis aggodalom az uzemanyag, de azt se hiszem hogy amugy minden utas bickiklista civilben. szivesen megneznek egy kevesbe manipulativ, targyilagos postot a temaban.

]{udarauszkasz 2010.09.18. 13:23:44

Vitorla, felfujhato sarkany, minimum 30% energiat meg lehetne sporolni vele. Sot, rotacios sarkannyal, forgo elemekkel aramot is lehetne termeltetni vele. Szelcsend eseten meg mindig lehetne hasznalni a Nap erejet is. De a fo favorit a vitorla, es a sarkany. Evezredes, megbizhato technika.

közlekedési bűnöző (törölt) 2010.09.18. 14:08:51

@smartdrive:
"csakhogy nem mindegy, hogy egy 30 százalékos hatásfokú benzinmotor, vagy egy 80 százalékos hatásfokú hőerőmű termeli meg "

Ja, a hőerőmű valóban jobb hatásfokkal rendelkezik, mint a benzin/diesel motor, azonban azt az energiát akkumlátorokban kell tárolni, amiből egy benzin/diesel autóban van egy 50-80 Ah-s darab, miközben egy ekkora akksi maximum 100 méternyit tudna elmozgatni egy 1 tonnás autót kb 2 kmh sebességgel. (Túloztam) És mi van azzal a sok plusz akksival, amik elmozgatnak egy eletromos autót a megszokott sebességgel? Az is veszélyes hulladék. Az hová kerül majd az életciklus végén?

sage5 2010.09.18. 14:14:03

A posztoló vagy hatásvadász vagy teljesen fogalmatlan, de valószinüleg mindkettő.

Gondolom nem hallott még soha a Royal Caribbean "Save the Waves" nevü programjáról?

]{udarauszkasz 2010.09.18. 14:15:17

Wankel motor jobb hatasfoku. De ha a fekezesi energiat visszatermelnenk, az se lenne rossz, hibrid auto rulz.

gabest1 2010.09.18. 14:26:09

Egy hibrid kocsit mióta töltenek az elektromos hálózatból? (nem láccik a komment küldése gomb, egyébként)

tobias2 2010.09.18. 14:52:40

Be kell tiltani az embereket és kész.

Vérnűsző Barom (törölt) 2010.09.18. 15:01:58

Csak mellékesen tenném hozzá, hogy ezek a hűdehajók zömükben nem, illetve meglehetősen kevés szemetet szórnak a tengerbe, pont az ilyen hisztik miatt.

Azokat a műanyag palackokat, kockákba préselve raktározzák kikötésig, ott adják le a szerződött szemetesüknek (aki aztán a fene se tudja, mit csinál vele), de még az utazás közben kiürült üvegeket is szín szerint(!) válogatva olvasztják be szintén jól kezelhető, raktározható és a végén leadható kis kockákba.

Kiegyeznék azzal, hogy mondjuk Budapest lakossága, vezetősége foglalkozzon annyit a környezetvédelemmel, szelektív hulladékgyűjtéssel, mint egy ilyen hajócska gazdái.

Igaz, nekik nemcsak pénzük, de szándékuk is van hozzá...

Anengineer 2010.09.18. 15:07:00

@smartdrive: Esetleg nézzutána a hőerőművek hatásfokának. Konvencionális szénerőmű (vagy gáz, esetleg olaj) 42% általában, a legújabb fejlesztésű magas paraméterű erőművek elérik a 46%-ot. Gázturbinás-gőzturbinás kombinált ciklus a legjobbak 56-58% örül vannak. Amire Te a 80%-al gondolsz, az egyben távfűtést is végző hőerőmüvek, amelyeknek viszint a kapacitása a fűtésre van kialakítva, az áramtermelés másodlagos, és jóval kevesebb, mint amennyire egy országnak szüksége van.

lutria 2010.09.18. 15:10:13

Volt egy dokumentumfilmben hogy L.A.-i kikötőben a tengerjáró hajókat rakodás közben bedugják a konnektorba hogy ne keljen járatni a hajó saját motorját és generátorát a légszennyezés csökkemtése miatt.

Anengineer 2010.09.18. 15:12:48

@lutria: Vagy esetleg karbantartást végeznek a motorokon...

neurotikk! (törölt) 2010.09.18. 15:25:08

@GrínTím:
Jo, jo, de nem artana ertelmezni is tudni az adatokat es megfelelo modon tovabbadni. Te az egeszet ugy talalod, mintha ez az egesz egy az egyben menne bele a termeszetbe. Es ugy, mintha ez csak a tengerjarokon tortenne.
A link jo ajanlom olvasd el te is reszletesen.

"Az ökoturizmusként is hirdetett tengeri utazások hihetetlenül sok szemetet termelnek."
Mert 7000 greenpace aktivista nem?
Nem csak a termelt szemet mennyisege kvalifikal termeszettudatosnak, hanem hogy hogyan kezelik azt ugyebar. Es ez utobbirol nagyvonaluan elfeledkezel, pedig nagyon szepen reszletesen benne van az altalad hivatkozott EPA jelentesben.

jet set 2010.09.18. 15:57:07

Ez a poszt is azt mutatja, hogy a környezetvédők mekkora seggfejek!

flimo13 2010.09.18. 16:11:47

@Circus:

"Ezúton üdvözlöm azokat, akik zéró/aligemissziós járművekről vízionálnak, legyenek szívesek már utánanézni, hogy az elektromos energia, amely ezeket hajtja, az honna és miből ered?"

Ö, atomerőműről teccet hallani?

tyberius 2010.09.18. 16:42:13

Tényleg érdekes, hogy a hajó széndioxid-kibocsátásáról egy szó sem esik, pedig az az egyetlen, amit csak úgy beleeregetnek a környezetbe. Ez az, ami megelőzhető lenne, ha egy kisebb atomreaktorral váltanák ki a hajó motorjait. Persze az atom vörös posztó egyes zöldeknek...

LongJohnHolmes 2010.09.18. 16:44:55

Tévedés, hogy ha a hajón vannak, akkor otthon nem szemetelnek.
A személyzetük mindig rendez egy bulit 20-50 lumpen haverjának amíg a háziak hajókáznak :)

Bárzongorista · http://www.pecsibalazs.hu 2010.09.18. 17:40:46

@Vérnűsző Barom:

Van egy fickó (az angol hajókon általában egy filippin), akinek nincs más dolga, mint éjjel a szemetet szelektálni. Az a legjobb, mikor full védőfelszerelésben (sapka, kesztyű, szemüveg, zajvédő, overall, bakancs) az üvegeket dobja a zúzdába. Van egy hangja, a közelében nem lehet megmaradni. :)

]{udarauszkasz 2010.09.18. 17:48:02

Torium-reaktor. Erosebben sugarzo hulladek keletkezik, de sokkal rovidebb ido alatt lecseng az aktivitasa, konnyebben tarolhato a (gamma sugarzas konnyebben arnyekolhato) es a hulladek mennyisege is kisebb.
Azonkivul a reaktor felepitese reven a csernobilihez hasonlo meltdown kizart. Es toriumbol is tobb van, mint uranbol.

smartdrive 2010.09.18. 19:36:54

@Balance Ring: jó, akkor is, ilyen értékekért a seggüket vernék a földhöz az autógyártók

smartdrive 2010.09.18. 19:38:50

@tyberius: praktikus lenne, az üzemanyagtartályok helyén meg lehetne pár F-18-as :)

Bárzongorista · http://www.pecsibalazs.hu 2010.09.18. 20:03:09

@smartdrive:
Jaja, ezt már feltalálták. Repülőgép-hordozónak hívják. A nagy elmék, ha találkoznak. :)))

Anengineer 2010.09.18. 20:34:40

@smartdrive: Diesel motor hatásfok úgy valahogy 30-45% között mozog, egy stabil hajódieselt turbófeltőltővel el tudok képzelni 42% körül, tehát nincs messze egy konvencionális szénerőmű hatásfokától. Amit én aggályosnak tartok, az inkább a szennyezőanyag kibocsátás, egy erőműben nagyon komolyan szabályozzák, mérik és ellenőrzik az NOx és kén kibocsátást, egy csomó jó drága berendezést beszerelnek, hogy ezeket csökkentsék. megmondom őszintén, nincs infom a hajódieselekneél ez hogy van, hiszen a nehézolajban általában sok a kén (de ezt kémiai úton csökkentik, de az megint szennyezés valahol máshol, ne menjünk bele, mert messze visz nagyon :) ), pl. a kéndioxid és egyéb NOx kibocsátások nem tudom, hogy működnek ott. A CO2 kibocsátásban nem rosszabb, talán jobb mint pl. egy lignit tüzelésű hőerőmű.
süti beállítások módosítása