Átlagos személygépkocsi-használat mellett Budapesten nincs gazdasági racionalitása az autó fenntartásának. Ennél ugyanis költségtakarékosabb a közösségi közlekedés, a kerékpár, szükség esetén a taxi vagy az autóbérlés igényeinkhez igazított mértéke.
Magyarországon egy személyautó évente általában 10-15 000 kilométert tesz meg. Ezzel számolva megállapítható, hogy az autóról való lemondással és a helyette a közösségi közlekedés használatával évente félmillió forint megtakarítást érhetünk el. Egy kétgyermekes budapesti család, ahol mindkét szülő átlagkeresettel rendelkezik és minden tagja BKV-bérlettel utazik, az éves jövedelmének 10 százalékát költi tömegközlekedésre. Ha a család autót tart fenn, akkor ez éves jövedelmük további 20 százalékát emészti fel, s a szülőknek ezért 400 órát kell dolgozniuk. A budapesti autóhasználat tehát nem olcsóbb, mint a tömegközlekedés.
Az autóhasználattal tényleg időt lehet megtakarítani? Ma Magyarországon nettó 135 ezer forint az átlagkereset. Ha valakinek ekkora jövedelme van, minden munkanapon legalább 2 óra időmegtakarítást kellene elérnie ahhoz, hogy e miatt megérje autót fenntartani. Ilyen eset Budapesten nagyon ritka.
Egy átlagkeresettel rendelkező személy, amennyiben autót is tart, éves jövedelmének körülbelül 44 százalékát közlekedésre költi: hét százaléknyi részt fordít a tömegközlekedésre és 37 százalékot autója fenntartására, amihez átlagosan 560 munkaórát kell dolgoznia egy évben. Az átlagkereset dupláját, azaz havi bruttó 500 000 forintot kereső személynél is naponta legalább egy óra időmegtakarítást kell elérni ahhoz, hogy racionális döntés legyen a saját személygépkocsi fenntartása.
Az autó szabadságot ad. Ha hirtelen kell, azonnal kéznél van. Az átlagos megtakarítási összeget alapul véve azonban elmondható, hogy amennyiben lemondunk a saját autóról, a megtakarított összegből évente 2800 kilométert tehetünk meg taxival. Nem valószínű, hogy egy családban ennél többet kellene „hirtelen” használni az autót. Ugyanennyi pénzből üzemanyaggal együtt akár 30 napig bérelhetünk is autót, így nem lehet probléma egy nyaralás vagy vidéki út, esetleg egy szállítás megoldása sem.
Nem kétséges tehát, hogy a fővárosban élő autótulajdonosok többségének – tisztán pénzügyi szempontokat tekintve – nem kifizetődő az autófenntartás.
A Levegő Munkacsoport becslése alapján a budapesti forgalomban napi 150 000 személygépkocsival kellene kevesebbnek közlekednie ahhoz, hogy a forgalom folyamatossá válásával jelentősen csökkenjen a levegő- és zajszennyezés, és városunk élhetőbb, egészségesebb legyen.
Az utolsó 100 komment: