2010.12.14.
11:06

Írta: GrínTím

Egészségkárosítóbbak lesznek a városnéző buszok?

Üdvözlendő a Fővárosi Önkormányzat szándéka, hogy 2011. április 1-jétől kezdve már csak szigorúbb környezetvédelmi követelményeknek megfelelő városnéző buszok vehessenek részt a forgalomban. A tervezett szabályozás azonban éppen a kívánttal ellenkező eredménnyel járhat – állapítja meg Tarlós István főpolgármesternek írt levelében a Levegő Munkacsoport.

Az egyik legsürgetőbb teendő a fővárosban a részecskeszennyezés (PM10) csökkentése. A részecskeszennyezés ugyanis a fővárosban évente több mint 3000 ember idő előtti haláláért, több mint százezer megbetegedésért, összesen legalább egymillió betegen eltöltött napért felelős. De a PM10 az egyik oka annak is, hogy az asztmás megbetegedések száma Budapesten az utóbbi 25 évben a tízszeresére, a tüdőrákosoké pedig több mint háromszorosára nőtt. 

A PM10-szennyezésért elsősorban a dízel járművek a felelősek. A besorolás logikája alapján azt hihetnénk, hogy az EURO IV-es dízel járművek jobbak, mint az EURO III-asok. Ám az EURO III-as és az annál rosszabb motorok is elsősorban nagyobb méretű részecskéket juttatnak a levegőbe. Ezek az 1 mikrométernél nagyobb részecskék mindig is előfordultak a természetben, ezért az evolúció során az élőlényekben kialakult egy olyan rendszer, mely nagyrészt kiszűri, eltávolítja ezeket, szemben a dízelkorom ultrafinom részecskéivel. Sajnos a gépjárművek típusvizsgálatakor csak a 10 mikrométer átmérő alatti részecskék össztömegét veszik figyelembe. Egy EURO IV-es motor azonban (nem az össztömegét, hanem a számukat tekintve) sokkal nagyobb mennyiségben juttat a környezetbe olyan ultrafinom dízelkormot, melynek átmérője két nagyságrenddel kisebb, mint az EURO III-as motor esetében. Így bár összességében csökken a kibocsátott részecskék tömege, a számuk azonban nem, mivel az EURO IV-es dízelmotorok által kibocsátott szennyezés 99,995 százaléka ultrafinom részecske! Tehát az EURO IV-es motorok épp azokat a részecskéket bocsátják ki leginkább, amelyeket az Egészségügyi Világszervezet (WHO) különösen veszélyesnek nyilvánított. 

Ezért a Levegő Munkacsoport szorgalmazza, hogy a városnéző buszok – már a 2011. évi idegenforgalmi főszezontól kezdve is – csak EURO V-ös minőségű (vagy annál jobb) motorokkal vehessenek részt a forgalomban. Ezeknél ugyanis gyakorlatilag elhanyagolható a finom részecskék kibocsátása is. 

Nem elfogadható érv, hogy azért kell beletörődnünk egészségünk veszélyeztetésébe, mert a vállalkozásoknak nincs pénzük a korszerű normáknak megfelelő szűrők felszerelésére. A Legfelsőbb Bíróság már 11 évvel ezelőtt leszögezte, hogy „környezetveszélyeztetés esetén a gazdasági érdekek nem mérlegelhetők”. 

 

Szólj hozzá!

Címkék: busz tarlós levegő környezetszennyezés who euro főpolgármester munkacsoport városnéző

A bejegyzés trackback címe:

https://grintim.blog.hu/api/trackback/id/tr652514952

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.